basisschool kunstrijk
Meester Johan heeft een droom
Basisschool Kunstrijk is ontstaan vanuit een fusie tussen twee kleine Arnhemse basisscholen. De school is met de fusie verhuisd naar het nieuwe MFC Klarendal, midden in het Mode-kwartier, een broedplaats voor jonge creatieve ondernemers. Juist vanwege deze locatie zet de school hoog in op het vlak van kunst, cultuur en creativiteit. De samenwerking tussen lokale culturele instellingen en de school zorgt voor verbinding in de wijk, maar dat is niet de enige reden voor het kunst en cultuur profiel.
Dat cultuuronderwijs belangrijk is, is al veel langer bekend. Veel brede scholen werken volgens deze theorie die onderschreven wordt in vele rapporten waaronder die van de OESO (de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Dat rapport toont aan dat neveneffecten nauw verbonden zijn met de kunstzinnige vaardigheden die men aanleert:zo leert muziekonderwijs je beter luisteren en dan niet alleen naar muziek. Dramales draagt bij aan verbale vaardigheden en inlevingsvermogen. Beeldende vorming leert je beter te kijken, niet alleen naar kunstwerken.
Onderwijs bereidt kinderen voor op de toekomst, maar hoe ziet de toekomst er uit? In ‘Race Against The Machine’ van Brynjolfsson en McAfee wordt een voorschot gedaan op deze vraag en voor wat betreft onderwijs en werkgelegenheid staan we voor een serieuze uitdaging. In steeds meer gevallen nemen machines het werk over. De Amerikaanse economie is door de recessie heen gekomen maar de werkloosheid is nog steeds even hoog. Volgens Brynjolfsson en McAfee wordt dat veroorzaakt doordat machines sneller werk van mensen overnemen dan dat er nieuwe werkzaamheden worden gecreëerd.Dit geldt in hoge mate voor banen in de middenklasse. Schoonmakers, hamburger-bakkers en mariniers, zo ook ingenieurs en topmanagers blijven aan het werk omdat ze -nog- niet vervangen kunnen worden door robots. Slecht nieuws echter voor taxibestuurders, vrachtwagenbestuurders, fabrieksarbeiders, etc.
Is er dan geen goed nieuws? Toch wel, voor de creatieven onder ons zijn er kansen te over. Er zijn namelijk twee eigenschappen waar robots en computers slecht scoren, ze zijn niet sociaal en niet creatief. Het stampen van hoofdsteden of jaartallen van belangrijke veldslagen is mogelijk niet de allerbeste besteding van de schaarse tijd van kinderen. Alleen qua creativiteit kunnen machines niet aan de mens tippen. Scholen zouden daarom veel meer moeten inzetten op het stimuleren van creativiteit en sociale vaardigheden.
Onder bezielend opdrachtgeverschap van meester Johan hebben we gepoogd een bijdrage te leveren aan de toekomst en ontwikkeling van de kinderen van Kunstrijk. Middels o.a. een enorme tafel - gedecoreerd met duizenden kindertekeningen - wordt de fantasie gestimuleerd. Tekenen activeert de rechterhersenhelft, het domein van creativiteit. Hele klassen leerlingen kunnen tegelijkertijd op de enorme papierrol hun ideeën kwijt. “Hoe geweldig zou het zijn om over een paar jaar een hele generatie creatieve, ondernemende kinderen
Opdrachtgever Basisschool Kunstrijk
loading |